onsdag den 22. december 2010

3 kilo

Vi er taget vest på for at fiske i blandt andet Larrys Creek. På vejen gjorde vi et stop ved en lidt for høj Ohikanui River. Vandets farve var helt sort, men trods det begav vi os af et bush-track op af floden. På grund af den høje vandstand var der ikke mange pools, som kunne fiskes. Vi finder en dyb pool et stykke oppe af floden. På grund af vind og vejr kan man knap nok kaste ud i poolen. Jeg fisker poolen med to tunge nymfer, og efter kort tid er der kontakt til en fisk i det dybe sorte vand. Fisken byder på en vild fight med flere spring ud af vandet. 150m længere nedstrøms forsøger vi at lande dyret, men den slår et slag og springer forfanget. Fisken lignede ikke en bækørred, men snare en laks på ca. 70cm. Fighten var også langt mere aggressiv end hvad de fleste af bækørrederne ellers byder på.

Træt af at have mistet en god fisk, går vi tilbage til poolen hvor jeg desperat prøver igen med to nye nymfer. Der burde dog ikke være flere fisk som vil tage fluen efter at den mistede fisk har pløjet rundt i det hele. Efter kort tid kommer der en stor fisk svømmende tæt ved land, tydeligvis søgende efter føde. Den er på temmelig grundt vand, da vandet ellers er meget sort og uigennemsigtigt. Nymfen bliver lagt ud på bunden foran fisken, og i det den kommer hen mod nymfen løftes den fra bunden. Fisken gør et slag med hovedet og man ser den store hvide munde åbne sig. Der vendtes i et spildt sekund hvorefter der strammes sikkert op. Fisken er kroget og går dybt ud i poolen igen hvor den kom fra. Fisken fighter tungt og der er ingen tvivl om at det er en ganske fin fisk. Thomas kan sikkert lande fisken, som nu bliver målt og vejet. Det er en stor og flot hanfisk på 69cm og 3kg - turens største indtil nu.

69cm og 3kg på lille gummibensnymfe

Vi ankommer til Larrys Creek og har store forventninger til denne berømte flod. Det siges at den holder store trofæfisk. Da vi ankommer til vandet er det klart, hvilket ligner perfekte forhold til sight-fishing. Det bliver dog en ret stor skuffelse, da vi næsten ikke ser en eneste fisk. Der var dog en pool hvor der befandt sig mellem 10 og 15 fine fisk, men de virkede alle utrolig skræmt allerede inden vi var i nærheden af vandet. Vi overvejer dog om vi skal tage forbi den igen senere på turen.

Tidligere på turen var vi forbi Cobb Damm, hvor Cobb River løber i. Vi fiskede både dammen og floden, men da der var didymo i vandet, var det ikke den store fornøjelse. (Didymo er en alge som angriber sten i floden og slår alle mikroorganismer ihjel = lortealge!) Floden havde sikkert været en utrolig flot flod engang, og nu hvor vi var fremme kunne vi lige så godt fiske efter de fisk der nu var. Det lykkedes os at kroge to fisk hver, men der kom kun en enkelt fisk på land. Den fisk stod Thomas for, den målte 40cm og var trods
vandet utrolig flot! Om aftenen var der et vildt "evening rise" i dammen, hvor vi desværre kun fik en del korte kontakter. Vi ender med at flygte ud af området, som ligger højt oppe i bjergene, da der kommer en mindre storm ind over os om morgenen.